L’edifici del Institut del Món Àrab de París (
1987 ), projecte de l’arquitecte francès Jean Nouvel, va reviure el debat de la
ornamentació en el món de l’arquitectura. Erròniament comparat amb el
High-Tech, Nouvel es diferència del postmodernisme en quan a que no diferència
àrees ni usos determinats per cada zona de l’edifici. La forma de l’edifici és confon
segons si es mira desde la illa de San Louis, on es veu curvilini, o respecte
el carrer Bulevar San Germain.
L'edifici va reobrir el debat del ornament en l'arquitectura. Aquest concepte difereix totalment del ornament de Adolf Loos. En el seu article "Ornament i delicte" ( 1908 ), Loos afirma :" Com l'ornament ja no està unit orgnànicament a la nostre cultura, tampoc ho és l'expressió d'aquesta".
En l'obra de Nouvel, l'ornament està lligat a la cultura, en concret a la cultura islàmica, i s'expressa totalment a través d'aquesta. Arriba a les essències i tradicions d'aquesta cultura, i les plasma amb mètodes semblants amb materials nous i industrials.
La figura del artesà de Loos queda totalment desdibuixat. L'artesà desapareix, arriba l'ornametnació industrialitzada i mecanitzada, i alhora connecta amb la tradició arquitectònica però amb materials totalment diferents.
Loos també intentava arribar a aquesta essència cultural de la tradició arquitectònica, però ho feia a través del artesà, no de formes industrials.
L'edifici va reobrir el debat del ornament en l'arquitectura. Aquest concepte difereix totalment del ornament de Adolf Loos. En el seu article "Ornament i delicte" ( 1908 ), Loos afirma :" Com l'ornament ja no està unit orgnànicament a la nostre cultura, tampoc ho és l'expressió d'aquesta".

La figura del artesà de Loos queda totalment desdibuixat. L'artesà desapareix, arriba l'ornametnació industrialitzada i mecanitzada, i alhora connecta amb la tradició arquitectònica però amb materials totalment diferents.
Loos també intentava arribar a aquesta essència cultural de la tradició arquitectònica, però ho feia a través del artesà, no de formes industrials.
L’aspecte més interessant de l’edifici es
troba a la façana Sud, on mostra tota una gelosia geomètrica complexa, on cada
finestra té cel·les fotovoltaiques que recorda al diafragma de les càmeres de fotografiar.
Quan hi ha poca radiació solar s’obren per captar la llum. Així es crea un espai interior ple de llums,
ombres, reflexes i estructures vistes que creen una atmosfera onírica i indefinida, sense límits. El joc de
sostres baixos ( 2,20 ) amb dobles altures afavoreixen a aquesta espai il·limitat.
Aquestes cel·les estan basades en el joc de
llums i art geomètric de la cultura àrab. Però alhora, aquesta ornamentació,
tant important a l’obra i per la institució que representa l’edifici, està expressada
amb un llenguatge contemporani. L’ús de l’acer, vidre, i tecnologia avançada,
no sacrifica la ornamentació, sinó que en forma part d’ella. A més, la funció
de l’edifici no es irreconeixible per la seva forma, dons es centra més en l’aspecte
artístic de l’obra i no pas en la relació al ús que es fa.
Nouvel es desmarca de Loos i altres
arquitectes moderns, on la ornamentació es rebutjable i es reconeix la figura
del artesà, per a una arquitectura clarament industrial, tecnològica,
prefabricada, i alhora amb una estètica formal basada en la ornamentació
aconseguida amb aquesta tecnologia innovadora. La tradició arquitectònica del
món àrab, cultura que representa aquest edifici, no es troba en quant a
materials o execució, però sí en quant a llum, geometria, i espais interiors.
video d'interès : http://www.youtube.com/watch?v=5DEEjTlJl8E
No hay comentarios:
Publicar un comentario